Red Bull fokuserar sin sponsring till "actionsporter"

Sponsring – vad bör man tänka på?

Vad är sponsring? Att sponsra är att ge finansiellt stöd till någon och därigenom få reklam eller uppnå andra fördelar för verksamheten. Denna ”någon” kan vara en person, ett företag, ett event, en förening eller liknande.

Det är den korta förklaringen. I praktiken är sponsring en slags marknadsföring som kan ge flera fördelar – både för den som sponsrar och den som blir sponsrad.

Vi på Will Brand AB sponsrar själva flera föreningar. Mer om det om ett tag. Först ska vi titta på vad sponsring är och vilken nytta den gör.

Fördelar med sponsring

Sponsring är inte samma sak som en gåva! I varje sponsorupplägg finns det alltid ett intresse från två parter. Sponsring sker ofta i form av ett finansiellt stöd men det kan också vara i form av tjänst eller vara.

Idrottsföreningar tar emot sponsorpengar för att kunna genomföra sportevenemang eller köpa in utrustning. Enskilda idrottare ingår sponsoravtal för att kunna satsa helhjärtat på sin sport. Teatrar, museer och andra kulturinstitutioner blir sponsrade för att kunna arrangera föreställningar och utställningar. Det är även vanligt av sponsring för ideella föreningar, konferenser, forskare, vetenskapliga expeditioner och liknande.

Att bli sponsrad kan medföra fördelar i form av kontakter inom företagsvärlden vilket kan leda till fler möjligheter längre fram. Det kan också löna sig att bli associerad med ett starkt varumärke.

På andra sidan av transaktionen så har vi sponsorn. Som regel är det ett företag. I grund och botten handlar det om marknadsföring men i verkligheten är det mer nyanserat än så.

Fördelarna med sponsring är många:
  • Exponering / bygga varumärke: Nästan alltid får sponsorn synas med sin logotyp i ett visst sammanhang. Ju mer relevant evenemanget eller sammanhanget är för företagets verksamhet desto bättre. Exponering kan till exempel ske i form av reklamskyltar i en arena, en logotyp på en informationsfolder eller på en förenings hemsida. Avtalet kan även innebära att företaget får presentera sig i samband med ett evenemang, och kanske dela ut varuprover från det egna sortimentet.
  • Goodwill: Det kan vara gynnsamt för ett företag att framstå som ansvarstagande. Sponsring av olika slag kan gynna företagets image som ett företag med omtanke. Sponsring genom tjänster eller genom att personal lånas ut kan ibland ses som en del av företagets samhällsansvar, CSR.
  • Tillgång till nätverk: Detta är en viktig aspekt av sponsring som man kanske inte tänker på i första hand. Genom att sponsra kan företaget få tillgång till ett nätverk av personer. Det kan leda till nya kundkontakter i framtiden. För oss på Will Brand är detta huvudskälet för vår sponsring.
Vi sponsrade ett lag i Media-SM i innomhusfotboll.

Vi sponsrade ett lag i Media-SM i innomhusfotboll. Vår lagkapten Pierre styrde laget till en hedrande femteplats trots att han gjorde noll mål själv!

  • Sökmotoroptimering: Sponsring kan faktiskt också vara effektivt för ett företags sökmotoroptimering (SEO) av den egna hemsidan. En väl genomförd sponsorkampanj kan ge bred exponering med många ”likes” och länkar från bloggar, tidningar och liknande som följd. Här gäller det speciellt att man vill ”synas digitalt” i rätt sammanhang. En sportskotillverkare sponsrar idrottsföreningar, och en tillverkare av kylskåp sponsrar en byggmässa – inte tvärt om! För länkarna och trafiken man erhåller vill man ska vara relevant, både ur ett försäljningshänseende samt ur Googles synvinkel.
  • Personliga skäl: Det är inte ovanligt att personliga relationer ligger bakom sponsoravtal. Det faktiska behovet av marknadsföring via sponsring kanske inte är så stort alla gånger. Istället blir ”varför inte?” ett argument för att hjälpa en personlig kontakt som försöker ragga sponsorpengar. I denna kategori hittar vi även företag som känner att de vill stödja det lokala fotbollslaget eller hembygdsföreningen. Lokalpatriotism kan vi kalla det. Inte sällan kan den typen av sponsring ändå innebära långsiktig nytta för bägge parter.

Wills egna samarbeten

Tips: Will Brand kan hjälpa ditt företag med strategisk konsulting inom sponsring. Vi tittar då på vilken nytta sponsring kan göra för just ditt företag och hur den kan genomföras på smartaste vis. Stefan Berg , en av Will Brands grundare, kan hjälpa ert företag på såväl taktisk/strategisk som praktisk nivå kring hur ni ska tänka kring er sponsring.

Vi själva samarbetar med bland annat Hammarby Handboll och Fredagsfys Sverige, men även med ett par senior- och juniorlag i olika tävlingar. Det är alla organisationer som på olika sätt kan kopplas ihop med sport, fritid eller motion. Huvudskälet är, som ovan sagts, att få tillgång till ett nätverk av andra personer som är ”intresserade” av varumärkesplaceringar. Varför vi valt att sponsra inom sport och motion är dels att vi anser att en aktiv livsstil är viktig, inte minst för barn, men även att alla våra sponsringar ska vara relevanta kring vårt samarbete med Fredagsfys Sverige.

Stefan Berg diskuterar sponsring med Hammarby Handbolls målspottare Martin Dolk

Stefan Berg tillsammans med Hammarby Handbolls målspottare Martin Dolk

För dig som ska sponsra

Vill du sponsra en förening eller ett event finns det ett antal saker att tänka på först:

  • Budget: Finns det utrymme i marknadsföringsbudgeten för sponsring?
  • Tänk på syftet: Kommer sponsringen att innebära fördelar för ditt varumärke eller på annat vis?
  • Är sponsringen avdragsgill? För att sponsringen ska vara avdragsgill krävs att den innefattar en direkt motprestation. Kan sponsringen bokföras som marknadsföring, reklam, utveckling, personalkostnad, representation eller forskning? Då är den troligtvis också avdragsgill. Du bokför även momsen.
  • Ange motprestation: Det är viktigt att sponsoravtalet innehåller en tydlig motprestation – det som företag får i gengäld för att det sponsrar. Definiera motprestationen som ett ekonomiskt värde. Det är viktigt när du ska bokföra sponsring!
  • Skriftligt avtal: All sponsring bör ske genom ett skriftligt avtal.

För dig som vill bli sponsrad

Om du istället befinner dig på ”andra sidan av myntet” och vill bli sponsrad av ett företag finns flera tips även här:

  • Planera: Fundera på hur mycket medel som behövs och vilka företag som kan tänkas vilja förknippas med dig eller er.
  • Motprestation: Vad är du villig att ge företaget som motprestation? En motprestation behövs alltid. Ju mer konkret du är desto lättare är det att locka till sig sponsorer. Se sponsringen som en ömsesidig nytta för dig och det företag som sponsrar. Det handlar inte om att tigga pengar.
  • Paketera erbjudandet: Vill du få erbjudandet att framstå som proffsigt skapar du ett sponsorpaket. Där förklarar du fördelarna med att sponsra dig, din förening eller ditt evenemang. Det är vanligt med olika nivåer där varje paket har sitt pris.
  • Skriv avtal: Du bör alltid upprätta ett skriftligt avtal med sponsorn. Kontrollera ifall du behöver betala reklamskatt också.